Érzek itthon egy 'megismerem-megszeretem- kinyilatkoztatom-követem- elborít a szar-abbahagyom' evolúciós ívet a mikroblogolással kapcsolatban. A szűk másfél éve felütött láz, miszerint ezek a 140 karakteres mütyűrök majd fenekestül felforgatják az információközlést, odáig fajult, hogy mára már a szakirányú konferenciaelőadások kötelező kelléke lett fontosságuk méltatása, mintegy előre egyeztetett előfeltételként azért, hogy a speakerre ráfűzzék a kihelyezett technikusok a mikroportot. Több tucat cikk jelent meg róluk, hogy mennyire ostobák a cégek, mert nem veszik észre a bennük rejlő potenciált, tuti vírushatású a cucc, és a hőn áhított opinion leaderek szöcskehoppban ugrálnának tőle a vállalati varázspálcára. Aha.
Vessünk egy pillantást a ket legnépszerűbb magyar mikroblog, a Turulcsirip és a Csacsa kezdőoldalaira. Alábbi adatok és gondolatok sajátkezűek és pillanatnyi aktuálitásokat dolgoznak fel, nem reprezentatívak, node:
A Turulcsirip első 9 posztjából 7 Origo hír 2009. február 09-én 15:35 perckor. Mindez egy percen belül fellőve, témabeli- és terjedelmi vezérfonal nélkül, aka motorról. Némileg elnyomottan hallatja hangját az 'Ignoring Origo' partizánegylet, rögtön felülírva az Index és a Gazdasági Hírek frissítéseivel, némi Szabolcs és Hajdú onlinenal spékelve, a portál országegyesítő erejét demonstrálván. A természetes személyek maroknyi serege mindeközben YouTube linkek hadával próbálja felvenni a versenyt a hírkromagok ellen, egy-egy internperszonális érdeklődéssel egymás státuszáról, hogy érződjön némi emberi vonal.
A Csacsa mikroblog dj wannabeknek. 2009. február 08-án 13:14 perckor a kezdő 16 posztból 9 elektronikus zenei témájú. A gazdasági híreket felváltják az online rádiómixek, az ország Merril Lynch lesorolásait a kiadók dubplatejei, a youtube linkeket a mymusic linkek. A maradék hétben vagy cigányoznak, vagy szidják a cigányozókat, szóval homokoznak.
Normális ember nincs, aki végigbogarászná ezeket (magában hordozva azt, hogy fenti számok tükrében nem tekinten magam normálisnak), hát még a véleményvezérnek kikiáltott techfreak, akinek már a Yahoo! hőskorában lezárult az összes online reklám csatornája, a bértollnokokat pedig hamarabb átlátja, mint Dwyane Wade a hézagos védelmet.
A félreértések elkerülése végett én nem a mikroblogok globális trend diktáló jellegét vitatom, hiszen több esetben kiderült, így az amerikai elnökválasztási kampánynál vagy a mumbai túszdrámánál, hogy valóban fürge információhordozókról van szó, amik időről időre képesek megfricskázni a mammut hírügynökségeket. Az Egyesült Államokban.
Egy, csupán lakosság alapján vett harmincszoros piacon, homlokegyenest más kultúrában, az internet penetráció itthonihoz mért duplája mellett, egyes egyetemeken 99%-os Facebook lefedettséggel némileg más a helyzet, mint Magyarországon. A függetlenség napi tűzijáték is színvonalasabb Chicagoban, mint az MSZP Majális. Középiskolai irodalomtanárnőmet idézve "Így jártunk."
A hazai mikroblog térben eladásösztönözni van olyan hatékony, mint a Bazár KKV-hirdetések lapjain. Na megyek, aztán kistátuszolom, hogy felraktam ezt a posztot.