Az Iwiw pont olyan, mint Frei Tamás: ódivatú, hiteltelen és csúnya. Hogy miért trónol mégis napi másfélmillió oldalletöltéssel a helyi web csúcsán? Mert meg lett szokva (magyaránszólva passzívba'), hogy ez A Közösségi Portál. In fact, említett másfélmillió hit egy jó része nem tudna még egyet mondani rajta kívül – még in factebben azt se tudná, hogy ez egy közösségi portál. Rámegy nap mint nap, boldogan és hosszasan elidőzik rajta, minek köszönhetően a digitálkapitalista érme másik oldala legalább olyan happy, mint Ő. Megzavarhatja bármi ezt az idillt?
Az önjelölt monopóliumokat persze idővel kikezdi a rozsda ha nem akarnak megújulni. A lakosságilag körbeámult egymilliárdos adás-vétel után egy szuszra érkezett a bepunnyadás az érdektelen nagytőkével karöltve. Miért is törték volna magukat? A hirdetési felületeket aranyáron lehet azóta is értékesíteni, nem beszélve az adatbázisról, ami természetesen a Gazprom IT brigádjánál hever azóta. Így élünk-éldegélünk évek óta egy olyan mamutsitetal a nyakunkon, amit csak erős csuklások közepette lehet webkettesnek nevezni.
’Az Origo felpörgetné az Iwiwet.’ – mondja a sajtóközlemény a napokban. Ezek szerint lett némi idegeskedés a magyar Facebook beindulásának hatására, hogy az majd át-vámpírharapja a felhasználókat egyik napról a másikra. Innentől kezdve egyszerű a recept: csináltatni olyat ide, mint ők oda, mielőtt még. Majd valamennyit osztozkodunk a fejlesztőkkel a hirdetésekből, üsse kő, ennyi belefér, csak maradjon a hegemónia. Már el is kezdődtek a munkálatok.
Nem tanácsos azonban nagyon hanyatt esni az ilyesféle alkalmazásoktól, hogy alapjáraton új lendületet adnak majd a portálnak. Ha ránézünk a célcsoportra, némileg sommázva feloszthatjuk facebookosokra és nem facebookosokra. Előbbieknek már herótja van attól, hogy a számítógép megmondja neki, milyen szagú virág lenne a mezőn és melyik számra tud a legjobban dugni, mert felment, játszott vele egy kicsit, eldobta, azóta pedig csak torlódó requestek hada jön amikre rá se hederít. Ők nem fognak hasonlókra ránézni a Wiwen.
Maradnak a nem facebookosok. Őróluk reprezentatív mélykutatások nélkül kikövetkeztethető az alábbi: eleddig nem keresték az újat, nem keresték a többet amit egy közösségi oldal nyújthat. Éppen ezért nem fognak tömegesen átcsatangolni máshova, azt már rég megtették volna, ha nem elégítette volna ki az az igényüket, hogy áhított csajok/pasik fotóit nézegetik vajon 'kapcsolatban' vannak-e még, négy szmájli közepette beírják, hogy mi az az AOL azonosító, vagy neadjisten a brendnyú véleménymondóban azt mondják, hogy a ’Krisz az királyhavertesó!’. Nem fognak egy minimálisan komplikált fejtörőbe sem belefogni, legfeljebb bohóckodnak valamennyit azzal, hogy melyik gengsztercsaládhoz tartoztak előző életükben, csajoznak majd a magyar AreYouIntrested?-en (tényleg, ennek majd ’Érdekellek?’ lesz a neve?), az meg az analytics adatokban nem fog sokat osztani-szorozni, mert csak átcsoportosulnak a fentebb említett albumcsekkek illetve privát ismerkedős kamikazemailek oda. Aztán megunják, hazamennek.
Olyanok lesznek, mint egyébként minden user a közösségi portálos alkalmazásokkal. Kicsit legóznak, aztán idővel a homlokukra csapnak, hogy miért is ölik az idejüket velük, majd két-három ilyen alkalom után bezárulnak a csatornák. Se ki, se be - volt üzlet, nincs üzlet.
Az Iwiw alkalmazások nem lesznek 2009 nagy magyar online slágerei, ahogy azt néhányan remélik tőlük. Kezdetben érdekes, majd idegesítő kis mütyürök lesznek, amiktől nem fog nagy mértékben növekedni az oldal látogatottsága – igaz, csökkenni még annyira sem. Akkor sem történne ilyen, ha mától 2 évig mozdulatlan maradna a Wiw. Freit is nézik adásonként másfél millióan, nemde?